Monday 7 February 2011

Easy Roast Chicken Recipe


Bahan-bahan:

1 ekor ayam yang berkualiti
Garam dan lada hitam
1 biji biah lemon
5 biji bawang putih
Daun thyme
Minyak Olive
Kentang untuk panggang

Cara-cara:

Langkah 1 - Basuhkan ayam dan keringkan dengan tersebut dengan kitchen paper. Sapukan garam dan lada hitam di dalam dan luar badan ayam . Lebih elok buat ini beberapa jam sebelum ayam di masak. Tutup ayam tersebut dengan dan masukkan dalam peti ais sehingga masa untuk memasak. Ini akan menjadikan isi ayam itu lebih enak.

Langka 2 - Sebelum memasak ayam, Jerangkan air dengan mencampur garam. Kupas dan potong kentang sebesar bola golf dan masukkan dalam air yang di jerang tadi bersama sebiji lemon dan semua bawang putih. Jerangkan kentang sehingga 12 minutes (tidak lebih). Sejatkan air. Keluarkan lemon dan bawang putih dan letak sebelah. Toskan kentang sehingga kering. Ini akan menjadikan kentang lebih rangup. Letakkan bahan-bahan tersebut sebelah.

Langkah 3 - Ambil ayam tadi dan lumurkan dengan minyak oilive di antara kulit dan dada ayam. Lumurkan luar dan dalam ayam . Ambil kan lemon dan bawang putih dan daun thyme sumbatkan ke dalam rongga ayam tersebut. Ambil beberapa daun thyme dan letakkan di antar kulit dada ayam tersebut. Letakkan ayam di dalam dulang pembakar dan bakar pada suhu 350F selama 45 minit.


Langkah 4 - Ambil kentang dan toskan dengan lemak ayam . Taburkan dengan garam. Letakkan kentang di sekeliling ayam dan masukkan di dalam dulang pembakar . Masak selama 45 minit sehingga ayam dan kentang masak dan keemasan.

Langkah 5 - Keluarkan ayam dari oven dan keluarkan lemon, daun thyme dan bawang putih dari rongga awam. Potong ayam dan hidangkan dengan kentang.

Tips: Boleh juga di hidangkan bersama karot yang di potong membulat dan kobis yang di rebus.

No comments:

Post a Comment